Fans of Johor Football



Wednesday, July 31, 2013

Diari Ramadhan Hafizam Arejeep JLQ 2013 Hari ke-21

21 Ramadhan 1434H bersamaan 30 July 2013M (Tuesday)

Berlalulah sudah Ramadan sebulan berpuasa
Tiba Syawal kita rayakan dengan rasa gembira
Anak muda di rantauan semuanya pulang ke desa
Ibu dan ayah keriangan bersyukur tak terkira

                “Eh eh suka plak dier dengan lagu nie ek”. “Sedapnyerr suara anda semua macam suara Anuar zain dan Elina plak ea”. Aku pasti anda semua pasti tersenyum lebar apabila menyanyikan lagu raya tersebut. Pernahkan anda mendengar judul lagu seperti di atas ini? Aku pasti anda semua pasti pernah mendengar lagu tersebut yang sangat popular ketika menjelangnya syawal. Mari kita teruskan lagi dengan lirik seterusnya.

Sesuci… di hening subuh sunyi
Sesuci… terdengar nurani
Sesuci… salam untuk Ilahi
Bagaikan memanggil insafi pada diri

                “Adoi korunk nie geli hati btol la aq tengok, penuh yakin dalam menyanyikan lagu”. “Itulah kecik-kecik dulu tak nak jadik penyanyi sekarang tengok suara anda sangat sedap.” Hehehehe.. Itulah lagu raya daripada Datuk Siti yang berjudul sesuci lebaran. Kalau anda semua mahu mendengar lebih banyak lagi lagu raya dengarkan sahaja di “entry” blog aku ini dengan bermacam-macam jenis lagu raya aku sajikan kepada anda semua akan tetapi hanya di bulan Ramadhan dan bulan Syawal sahaja kerana apabila di bulan-bulan lain aku akan memutarkan lagu yang terkini.

                Memang tidak dapat dinafikan dengan menjelangnya syawal pastinya anda semua akan membuka radio, mp3, mp4, “YouTube”, dan yang terbaharu “Keek” untuk mendengarkan koleksi lagu-lagu raya yang akan menambahkan lagi kerancakkan anda semua dalam usaha menyambut ketibaan syawal untuk mengunjungi sanak saudara di merata tempat, bermaaf-maafan antara satu sama yang lain dan mengunjungi makam arwah di kubur untuk membersihkan dan mendoakan si mati. Ada juga dalam kalangan anda semua mendengar lagu raya ketika membuat kuih raya, membeli belah di pasaraya, bekerja sambil mendengar radio dan ada juga di dalam kesemua jenis lagu raya pastinya terselit kenangan yang abadi dan memori tercipta yang bakal membuatkan anda semua sedih, gembira dan sebagainya. Lagu raya adalah sangat unik bagi semua orang dalam menyambut hari raya dan penuh dengan nostalgia hampir kesemua lagu yang didendangkan.

Cuba anda perhatikan lirik lagu ini :

Dengar-dengar itu bedok telah berbunyi
Sebulan puasa tamatlah hari ini
Lekaslah adikku hiaskan rumahmu
Biar serba baru untuk para tamu

Jangan kau lupa ketupat di dapur
Rendang di kuali jangan biar hangus
Cuba lihat itu kanak-kanak berlari
Di halaman rumah bermain bunga api

                Lagu ini berjudul Bila Takbir Bergema nyanyian Allahyarham Datin Rafeah binti Buang dimana komposernya adalah Kassim Masdor dan lirik lagu ini telah ditulis sendiri oleh Allahyarham pada awal 1970-an iaitu dengan lebih tepat adalah pada tahun 1972 dan 1973 dan dirakamkan untuk menjadi tatapan penggemar lagu raya. Bagi aku, lagu ini sangat unik kerana pada zaman tersebut alat untuk memberitahu bahawa telah masuk bulan Syawal adalah dengan bunyi bedok. Aku tidak tahu akan hal itu dan dimana ianya diketuk sehingga berbunyi adalah menjadi tanda Tanya bagi aku. Mengikut pengamatan aku berkemungkinan di masjid barangkali ianya akan kedengaran seperti bunyi bedok di masjid ketika orang meninggal dunia pada zaman aku kecil. Pada zaman millennium ini, pengumuman hari raya puasa adalah dengan menggunakan televisyen dan radio kepada orang ramai.

                Semestinya pada zaman dahulu mereka tinggal dalam kelompok yang kecil dan tidak jauh antara satu sama yang lain, justeru itu suasana di tempat tersebut sangat meriah dengan kanak-kanak berlari bermain bunga api dan bergegas memasak ketupat di pagi raya secara beramai-ramai kerana semuanya sudah berada di situ. Peristiwa itu akan membuatkan sesiapa sahaja mahu kembali kepada zaman dahulu berbanding sekarang. Hal ini kerana pada zaman ini anak-anak telah membesar dan berkerja di luar kawasan yang kadang-kala jauh daripada rumah ibu dan bapa mereka. Jika yang sudah berkahwin mereka akan pergi ke rumah mertua mereka dan tinggallah ibu dan bapa mereka di kampung dan jika pulang sekalipun sudah tidak menolong ibu dan bapa mereka memasak dan merebus ketupat bersama-sama tatkala menjelang raya iaitu pada petang dan malam raya. Suasana seperti ini sangat membuatkan sesiapa sahaja bersedih akan hal yang tidak dapat dielakkan itu.

                Dalam lagu itu juga menggambarkan peristiwa memasak ketupat di dapur yang dianyam sendiri tanpa menggunakan ketupat segera di pasaran. Ketupat yang asli adalah daripada daun kelapa yang dianyam dan dimasukkan beras oleh orang yang membuat itu sendiri. Juadah seperti rendang sangat popular dalam kalangan orang dahulu apabila tibanya raya. Justeru itu, rendang akan dimakan bersama ketupat dan akan dihidangkan kepada keluarga di pagi raya.

                Jelas sekali, aku sangat sukakan lagu raya pada era 1950-an seperti Selamat Hari Raya daripada Puan Sri Saloma, era 1960-an seperti Dendang Perantau daripada Tan Sri P. Ramlee, era 1970-an Seloka Hari Raya daripada pasangan duet terkenal ketika itu iaitu Uji Rashid dan Hail Amir, era 1980-an muncul pula Suatu Hari Raya daripada Datuk M. Nasir, era-1990-an dan keatas bermula daripada tahun itulah lagu raya seperti Halaman Asmara, Sesuci Lebaran, Pulanglah, Balik Kampung dan sebagainya telah hangat dirakamkan serta diperdengarkan di corong-corong radio. Namun lagu raya pada zaman sekarang entah apa apa banyak yang mengarut dan tidak kena akan selera pendengar dan penggemar lagu raya. Ramai yang berkehendak lagu raya pada zaman dahulu diperdengarkan semula seperti Sanisah Huri, Datuk Sharifah Aini, P.Ramlee, Sudirman, dan ramai lagi. Hal ini lagu lama telah memberi satu makna dan merupakan peristiwa yang pernah berlaku yang menggambarkan suasana hari raya yang sebenar bukan seperti penulis dan komposer lagu raya pada zaman ini yang menulis mengikut gaya masing-masing tanpa menghiraukan nostalgia dan melodinya. Lagu raya adalah tidak sama dengan lagu seperti Cinta Muka Buku, tidak sama seperti Terukir di Bintang dan tidak sama seperti Awan Nano yang hangat hanya sementara tetapi tidak begitu lama bertahan seperti lagu raya yang malar segar atau “evergreen”.

                Lupakan mengenai lagu raya, aku ingin pula memasuki perjalanan diari ramadhan aku pada hari ini. Hari ini aku telah merasakan yang aku perlu mendapatkan air Tebu kerana aku sangat mengidamkan air tebu pada hari ini. Aku tidak tahu mengapa aku sedemikian akan tetapi selepas mendapat air tebu yang sejuk pada waktu berbuka, aku merasakan kepuasan yang teramat sangat sehingga dalam solat Maghrib aku terhuyung hayang. Hahahaha…


Inilah air tebu yang dibeli di kedai berhampiran. “Nyum sedapnyerrrr”


                Sekian sahaja untuk ruangan pada hari ini semoga anda sedikit sebanyak mendapat pencerahan apa yang aku cuba sampaikan dalam DIARI RAMADHAN HAFIZAM AREJEEP JLQ 2013 pada hari ini. Semoga kita berjumpa lagi di keesokan hari pastinya GOOGLE penaja utama aku enjin pencarian terbaik anda. Assalammualaikum kita jumpa lagi.
Salam… PEACE NO WAR !!! …

No comments:

Post a Comment