Fans of Johor Football



Wednesday, July 24, 2013

Diari Ramadhan Hafizam Arejeep JLQ 2013 Hari ke-15

15 Ramadhan 1434H bersamaan 24 July 2013M (Wednesday)

                Pada hari ini aku telah diajak oleh ibu dan bapa aku untuk pergi melawat besan mereka di Melaka pada tengah hari dalam lingkungan 12.00 tengah hari. Besan kepada orang tua aku telah dimasukkan ke Hospital Jasin kerana sakit tua iaitu si suami. Sebelum itu aku telah dikejutkan oleh ayah aku kerana pada masa itu aku belum bangun tidur. Apa yang membuatkan aku tergelak untuk hari ini didalam kereta adalah kami berempat iaitu aku, kakak, ayah dan mak telah tersilap pergi ke hospital dimana tempat ayah mertua kakakku dimasukkan ke hospital. Sebelum ini kakak aku ada menghubungi mak aku mengenai ayah mertua beliau yang telah dimasukkan ke hospital namun kakak aku tersilap memberitahu info bahawa ayah mertua beliau telah dimasukkan ke Hospital Melaka namun yang sebenarnya adalah Hospital Jasin maka kami pada tengah hari tadi bergegas ke Hospital Melaka dan tiba di hospital tersebut pada jam 1.45 petang.

                Kami tiba di Hospital Melaka pada jangka masa yang tepat adalah kerana aku menggunakan “Global Positioning System” (GPS) iaitu alat untuk mengesan jalan yang betul ketika dalam perjalanan dan ianya juga sangat berguna untuk mengesan ‘speed trap” yang berleluasa di jalan lebuh raya “Highway” ketika ini. Jika kami tidak menggunakan GPS tersebut maka kami akan tersesat barangkali dan akan terkena saman oleh kamera yang dipasang di laluan lebu raya. Ayah aku pernah terkena saman “speed trap” kerana membawa laju di “highway” dan untuk langkah keselamatan aku telah menggunakan GPS semasa pemanduan.

                Sejurus tiba di hospital itu kami “turun naik” tangga kerana mengatakan langkah kami adalah betul kepada jururawat yang kebetulan lalu di situ. Apabila aku bertanya kepada jururawat di Hospital Melaka itu dimanakah Wad B2 maka jururawat tersebut mengatakan bahawa di dalam kawasan Hospital ini rawatan untuk wad B2 tiada pesakit diletakkan disitu akan tetapi jika Wad Aras 2 iaitu di Blok baru telah ada pesakit ditempatkan. Kami berasa sangat pelik dan bingung kerana kami diberitahu oleh anak lelaki besan orang tua aku bahawa ayah beliau ditempatkan di situ. Selepas beberapa kali berbalas telefon antara anak lelaki beliau dan jururawat maka persoalan terjawab juga akhirnya yang kami telah tersalah Hospital.


Ini adalah gambar Jururawat tersebut yang aku telah terambil gambar mereka. Hehehe….


Yang ini lupa adalah pemandangan daripada aras 6 tempat letak kereta awam di hospital tersebut.




                Selepas itu kami terus bertolak ke rumah kakak yang terletak di Jasin yang berdekatan dengan Hospital Jasin iaitu tempat yang sebenarnya bapa suami kakak aku itu dimasukkan. Kami singgah di rumah kakak dahulu disebabkan waktu melawat sudah tamat pada jam 2 petang namun waktu melawat akan bersambung semula selepas jam 5 petang. Kami berempat berehat di rumah kakak setelah penat mencari lokasi wad tempat pesakit dimasukkan di Hospital Melaka. Pada jam 5.10 petang kami bertolak ke Hospital Jasin dan tidak sampai 10 minit kami sampai di Hospital tersebut.Kami telah meninjau bapa suami kakak aku tadi selama lebih kurang 1 jam dan kami beransur pulang meninggalkan pesakit tersebut. Kakak aku ada mengajak untuk berbuka di rumah beliau akan tetapi mak aku menolak permintaan itu disebabkan kakak aku yang bersama kami daripada rumah telah berjanji dengan suami beliau untuk berbuka puasa di Muar. Akan tetapi apabila kami sampai sahaja di Muar waktu berbuka hampir tiba dan kami telah berbuka di salah sebuah warung di Bukit Gambir iaitu untuk pertama kalinya dalam sejarah hidup aku berbuka puasa di warung kerana kebiasaannya aku berbuka di rumah.

Ini adalah lauk aku ketika berbuka puasa. Alhamdulillah kenyang… Hehehehe…


                Semasa dalam perjalanan menuju ke Hospital Melaka, aku dapat melihat dan menyaksikan anggota polis membuat sekatan jalan raya di laluan bertentangan dengan laluan aku. Aku melihat ramai yang telah menerima saman trafik di atas pelbagai kesalahan lalu lintas dan aku selalu beringat apabila memasuki pusat Bandar atau pekan besar aku sentiasa memakai tali pinggang kaledar dan tidak bercakap di dalam telefon ketika memandu kerana itu adalah salah satu kesalahan lalulintas yang boleh di kompaun. Sebelum ini aku pernah terkena saman kerana telah parkir di garisan kuning kerana mahu pergi ke kedai jualan yang terdapat berhampiran tempat parkir tersebut. Hanya dalam masa 10 minit meletakkan kereta di garisan kuning, aku telah terkena saman oleh polis trafik. TIPS untuk hari ini adalah anda perlulah selalu mematuhi segala lalulintas jalan raya untuk tidak berlakunya saman ke atas kamu oleh Polis mahupun Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) ketika menjelang musim perayaan atau hari- hari biasa. Daripada tinjauan aku pada hari ini, aku telah 4 kali berselisih dengan polis yang membuat rondaan maka hati-hatilah anda di luar sana.

                Pada malam ini iaitu malam ke 16 Ramadhan maka telah bermulanya solat tarawih yang pada penghujungnya iaitu di dalam solat witir yang ketiga diakhiri dengan doa Qunut. Doa Qunut yang dibuat di dalam solat sunat witir ini disunatkan untuk membacanya kerana Nabi Muhammad SAW telah membuatnya ketika mengerjakan solat tarawih dan diakhiri oleh solat sunat witir.

                Sekian sahaja untuk ruangan pada hari ini semoga kita berjumpa lagi di keesokan harinya hanya menerusi DIARI RAMADHAN HAFIZAM AREJEEP JLQ 2013 yang pastinya penaja utama aku adalah GOOGLE iaitu enjin perncarian maklumat terbaik anda. Selamat berpuasa kepada anda semua dan selamat menunaikan solat sunat Tarawih yang hanya terdapat di dalam bulan Ramadhan ini. Alhamdulillah.

Salam… PEACE NO WAR !!!... 





No comments:

Post a Comment