Fans of Johor Football



Thursday, July 25, 2013

Diari Ramadhan Hafizam Arejeep JLQ 2013 Hari ke-16

16 Ramadhan 1434H bersamaan 25 July 2013M (Thursday)

Dalam Surah Al-Hujurat ayat ke-6

Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.

                Tidak semua berita itu benar dan dengan mempercayai khabar angin tentang salah laku seorang MUSLIM tanpa usul periksa dapat membawa kepada penyesalan yang tidak berkesudahan kerana kadang-kadang keadaan yang berlaku tidak sebagaimana yang didengar dan diungkap oleh orang lain. Justeru itu, sudah terang lagi bersuluh menuduh orang lain tanpa ada bukti yang kukuh merupakan suatu FITNAH.

                Hal ini aku tidak ingin mempersoal dan membahaskan tentang mana-mana individu kerana ianya adalah sulit dan tidak harus berlaku terhadap seorang MUSLIM. Hal ini kerana ianya akan merumitkan lagi keadaan dan akan menegangkan tali persaudaraan sesama Islam dan juga sesama masyarakat seperti pergaduhan, dendam, ketidakpuasan hati dan lain- lain. Aku berharap sesiapa yang terbaca luahan hati ini perlulah anda bertindak sebagai seorang yang bijaksana dan bukannya “bijaksini”. Kesahihan sumber berita yang dibahaskan perlulah daripada sumber yang sahih dan mempunyai asas dan bukti yang kukuh dan jika perkara ini dapat dipulihkan dengan kadar segera adalah lebih baik dan ianya dapat menjalinkan suasana yang tidak tegang berikutan tuduhan yang tidak berasas kepada tertuduh. Alhamdulillah berubah ke topik diari Ramadhan aku untuk hari ini.

                Pada masa ini adalah musim durian di tempat aku sehinggakan semasa di masjid ada kariah yang “besedawa” iaitu yang mempunyai bau durian. Jika mahu diikutkan, musim durian tidak seperti dahulu kerana pada zaman ini di Malaysia durian boleh berbuah tanpa musim misalannya di Kedah, Perak, Johor dan di negeri-negeri lain. Hal ini bermakna buah durian boleh dibeli dan didapati dimana-mana sepanjang tahun. Memperihalkan durian sebagai “Raja Buah” ianya tidak digemari oleh sesetengah orang kerana bau durian tersebut sangat kuat dan amat busuk. Jika penggemar durian yang menikmati durian, mereka tidak akan mempersoalkan mengenai bau durian tersebut dan mereka mendapati durian adalah sejenis makanan pencuci mulut dan rasanya amat sedap untuk dimakan oleh kesemua lapisan masyarakat.

                Bagi aku, durian adalah satu jenis buah yang sangat sedap sehinggakan pada suatu ketika dahulu aku digelar oleh keluarga aku “hantu durian” kerana apabila berkunjung ke kebun arwah atuk (belah mak), aku sentiasa mencari dan menunggu durian jatuh daripada pokok lalu “mengopek” iaitu membuka buah tersebut. Kebiasaannya aku memilih buah durian yang comel iaitu kecil dan sederhana kecil. Aku tidak menyukai durian yang besar kerana aku akan berasa “loya” ketika makan iaitu apabila sampai ke anak tekak. Justeru itu selagi boleh disumbat ke dalam perut, selagi itulah aku menunggu durian di pondok kebun yang berada di belakang rumah di cerun bukit.

                Namun pada umur aku sekarang, aku sudah tidak meminati buah durian kerana aku mula merasai satu kelainan yang sangat menjengkelkan apabila melihat buah durian dan aku akan cuba mengelak daripada mendekati orang yang sedang memakan durian kerana aku tidak dapat menahan baunya yang sangat busuk. Kadang-kala aku terfikir sejenak mengapakah aku sudah tidak menyukai durian yang pada dahulunya telah menjadi makanan kegemaran aku dan aku tidak dapat menyatakan mengapa aku menjadi sedemikian rupa. Justeru itu timbul persoalan diamana orang ramai yang beranggapan iaitu sesiapa yang tidak memakan durian adalah orang yang sangat-sangat rugi akan tetapi aku tidak terasa ralat mahupun rugi jika tidak memakan durian sekarang.

                Dalam anggota adik beradik aku ada salah seorang yang daripada kecil tidak memakan buah durian iaitu Fuziah (ogy) iaitu anak keempat didalam keluarga dan selepas ini aku akan menjadi “geng” bersama kakak aku untuk tidak memakan buah durian. Hehehehe…. Sebenarnya pernah suatu ketika dahulu berlaku peristiwa dimana pelancong asing melawat Malaysia dan telah mengambil bahagian di dalam satu pertandingan memakan durian sempena Pesta Durian di Tapak Sungai Nibong Pulau Pinang namun sejurus dihidangkan dengan raja buah itu maka mereka bertempiaran lari apabila terhidu bau durian tersebut dan enggan merasai terlebih dahulu buah durian tersebut. Pelancong asing itu berasal daripada United Kingdom, New Zealand dan beberapa lagi buah Negara. Peristiwa itu berlaku pada tarikh 17 Jun 2007 dan hal ini sangat melucukan bagi aku dan aku juga merasai seperti mereka. Hehehehe…

                Sekian sahaja untuk hari ini semoga anda semua sentiasa berpuasa penuh dan sentiasa berbuat baik kepada orang lain kerana ganjaran berbuat baik dan bersangka baik kepada orang lain adalah sangat dititik beratkan oleh Islam. Semoga kita berjumpa lagi di keesokan harinya dalam DIARI RAMADHAN HAFIZAM AREJEEP JLQ 2013 yang pastinya penaja utama aku adalah GOOGLE dan selamat menunaikan ibadah puasa sepanjang Ramadhan.


Salam… PEACE NO WAR !!! …

No comments:

Post a Comment