Fans of Johor Football



Sunday, July 21, 2013

Diari Ramadhan Hafizam Arejeep JLQ 2013 Hari Ke-12

12 Ramadhan 1434H bersamaan 21 July 2013M

                Hari ini aku sempat meninjau Bazar Ramadhan untuk kali yang keenam barangkali untuk membeli juadah berbuka puasa. Waktu berbuka puasa di daerah Muar adalah 7.24 minit malam dan waktu Imsak adalah 5.37 pagi. Semasa aku sedang meninjau juadah yang ada di Pasar Tani di situ telah membuka Lagu Raya seawal pada hari ini dan aku berasa sangat pelik oleh kerana hari ini baru sahaja 12 Ramadan dan belum lagi memasuki 15 Ramadhan. Secara kebiasaanya lagu Raya akan berkumandang selepas 15 Ramadhan dan jika diputarkan oleh Radio Malaysia ianya akan memutarkan tidak secara kerap dan hal ini tidak dipasar tani itu. Setiap masa diputarkan lagu Raya tersebut dan aku berasa sangat seronok kerana aura untuk membeli juadah tersebut datang sebagai simbolik kita berpuasa dan akan diakhiri dengan Raya di pagi Syawal nanti. Lagu raya mengingatkan kita akan insan-insan yang kita sayangi yang telah meninggalkan kita dan mempunyai nostalgia yang tersendiri. Cuba anda bayangkan jika kita beraya tanpa berkumandangnya lagu raya mungkin tidak mempunyai keistiwemewaan ketika beraya bukan? Sebenarnya bukan hal raya yang aku ingin bercerita pada hari ini kerana Ramadhan belum memasuki hari ke 15 Ramadhan.

                Semasa dalam perjalanan menuju ke bazar, aku mendengar Radio “Hot FM” yang secara kebetulan ada diperdengarkan semula celoteh Fara Fauzana dan Faizal Ismail dalam “Hot FM AM KREW” iaitu topik mengenai puasa mendapat duit daripada ibu bapa. Ada seorang pemanggil yang telah menghubungi Fafau dan FBI yang menyatakan beliau telah diberi upah oleh ayah beliau sehari berpuasa mendapat RM10 ketika pemanggil tersebut masih kecil. Aku berasa sangat terkejut mendengar apa yang dimaklumkan oleh pemanggil tersebut dan ianya adalah betul dan jika dihitung sehari RM10 dan jika sebulan berpuasa maka setelah dikumpul akan menjadi RM300 dalam sebulan. Pemanggil tersebut menambah lagi iaitu duit sehari RM10 itu belum lagi ditambah apabila menunaikan solat Tarawih pada waktu malam. Perkara ini sangat menggembirakan pemanggil tersebut dan telah menjadi satu fenomena berpuasa kerana duit bukan kerana Allah SWT dan bukan kerana mengejar pahala di bulan Ramadhan. Mungkin ibu bapa sudah terlalu kaya dan sanggup bermewah mewah demi seorang anak dan sanggup memberikan apa sahaja yang anak mereka mahukan sehingga niat anak mereka untuk berpuasa beralih dari segi nawaitu iaitu hanya mengejar duit. Bagi aku untuk melatih anak kita berpuasa penuh bukan dengan memberikan ganjaran duit walaupun kita seorang yang kaya-raya akan tetapi dengan menyediakan masakan kegemaran anak kita untuk berbuka dan bersahur selain itu dengan memberikan pujian kepada anak kita. Namun teknik mengajar anak berpuasa terpulang kepada cara ibu dan bapa itu sendiri.

                Selepas kesemua kakak aku pulang ke rumah masing-masing selepas berbuka puasa beramai-ramai tadi maka rumah aku kembali sunyi seperti sedia kala tanpa anak buah dengan celoteh masing-masing. Mungkin saat itu akan kembali semula apabila menjelang 1 Syawal nanti. Aku sangat menyukai karenah anak-anak buah aku yang mahu masuk ke 10 ini yang mepunyai karaktor masing-masing akan tetapi kadang-kadang berasa geram pula disebabkan suka menyepahkan rumah dengan bermacam-macam barang permainan dan makanan. Bagi aku selepas berfikir panjang tidak mengapalah anak buah aku semua masing-masing belum lagi sebesar pak ciknya justeru itu aku berbuat tidak tahu sahaja apabila mereka menyepah dan mengembur barang dan pekakas di rumah. Perangai aku yang tidak menyukai kekotoran dan seorang yang pembersih menyebabkan aku berasa kurang selesa apabila rumah dalam keadaan yang bersepah, “tunggang-langgang” dan “tongkang pecah” seperti mahu kiamat. Hahahahaha.....

Menu untuk juadah berbuka pada hari ini adalah Kupang.



Kuih “Keladi”


                Juadah ketika berbuka puasa tadi cukup banyak seperti Murtabak JUMBO 2 Keping, Ikan kembung masak Asam Pedas, Ikan Pari Sambal (seperti gambar dalam diari sebelum ini), dan kuih muih sama seperti semalam. Bagi menu air pula adalah seperti Asam Boi, Air Kelapa (Fresh dari pokok di rumah), Air Ribena “Class kau Jah”, Air Soya + Cincau (seperti gambar sebelum ini) dan air Najwa Latif “Kosong-kosong” tentunya air kosong. hehehehe… Bercakap mengenai artis yang berasal dari Batu Pahat itu semestinya telah mencuit hati aku untuk memberi sedikit komen akan beliau ketika sesi memasak dalam Rancangan Masakan No 1 di Malaysia yang lain tidak bukan adalah “Ketuk-ketuk Ramadan” di TV1 tengah hari tadi. Najwa ketika ditanya oleh Sheila Rusly tentang bahan-bahan masakan yang ingin dimasak oleh Sheila Rusly seperti Serai dan Santan Kelapa, ada yang Najwa Latif tidak mengenali akan bahan tersebut mungkin kerana beliau kurang arif dalam memasak tetapi Najwa cuba untuk meneka serai dan santan tersebut tetapi tidak berjaya juga. Kepada Najwa rajin-rajin lah untuk memasak kerana dengan hanya memasak sahaja boleh menawan hati si suami dan In sha Allah boleh mengekalkan hubungan suami isteri. Hehehehe…

                Sekian sahaja untuk hari ini semoga anda semua terhibur dan menyukai akan penulisan aku pada hari ini dan sentiasa mahu berkunjung di dalam blog aku ini pada setiap hari. Semoga berjumpa lagi kita pada keesokan hari tentunya dalam DIARI RAMADHAN HAFIZAM AREJEEP JLQ 2013 serta bagi menyerikan lagi pembacaan bukan ilmiah anda di sini. Terima kasih kepada rangkaian yang telah menjadi penaja utama aku tentunya GOOGLE enjin pencarian anda yang terbaik.

Salam.. PEACE NO WAR !!! ….


No comments:

Post a Comment