Fans of Johor Football



Friday, July 26, 2013

Diari Ramadhan Hafizam Arejeep JLQ 2013 Hari ke-17

17 Ramadhan 1434H bersamaan 26 July 2013 (Friday)

                Pada malam semalam iaitu malam 17 Ramadhan merupakan peristiwa penurunan Al-Quran, kitab mukjizat kepada Nabi Muhammad SAW secara berperingkat-peringkat yang akhirnya telah menjadi lengkap seperti mana pada hari ini ketika baginda beribadat di dalam Gua Hira. Peristiwa Nuzul Al-Quran ini sering disambut oleh penduduk Malaysia dengan Khatamal Al-Quran (Surah Lazim), Hafazan, dan ceramah agama. Terdapat juga negeri-negeri di Malaysia yang pada 17 Ramadhan dibuat cuti umum bagi negeri seperti Kelantan, Pahang, Perak, Perlis, Pulau Pinang, Selangor dan Terengganu. Bagi di negeri Johor adalah tidak cuti kerana Johor telah mengambil Awal Ramadhan sebagai cuti umum bagi negeri itu. Di tempat aku, ianya telah berlangsung pada hari ini iaitu 26 Julai 2013 bersamaan 17 Ramadan 1434H di Masjid Jamek dengan telah menjemput kesemua kariah masjid untuk hadir ke majlis Tadarus dan Khatam Al-Quran serta Majlis Berbuka Puasa dan diselitkan dengan aktiviti pertandingan Hafazan Al-Quran dengan menjemput kanak-kanak yang berumur 12 tahun dan kebawah untuk menyertai pertandingan tersebut. Aturcara majlis telah berlangsung seawal jam 3 petang dengan ketibaan semua jemputan dan pendaftaran kanak-kanak untuk pertandingan hafazan. Seronok mendengar telatah kanak-kanak ketika membuat hafazan dimana kadang kala suaranya sangat perlahan dan kadang kala agak pelat untuk mengaji dengan tertib sehingga kanak-kanak lain mentertawakan kanak-kanak yang sedang membaca. Ironinya aktiviti ini sangat digemari oleh aku kerana ianya dapat melatih kanak-kanak untuk menyukai Al-Quran secara tidak langsung.


Ini adalah sebahagian gambar yang sempat diambil ketika majlis berlangsung.





Program ini adalah anjuran bersama Persatuan Belia Parlimen Pagoh 2013 dan Persatuan Belia Waja Kurnia Sakti.

                Pada hari ini aku mahu bercerita mengenai diri aku iaitu aku telah pergi ke pekan untuk membeli “top up” iaitu “prepaid” untuk memperbaharui kredit di dalam penggunaan telefon bimbit. Ketika di dalam perjalanan menuju ke pekan, aku telah terserempak dengan lori treler yang membawa muatan “getah beku” iaitu getah yang sudah kenyal tetapi lembap yang mengandungi air yang banyak di dalam muatan lori tersebut. Kebetulan aku menaiki motosikal untuk ke pekan berhampiran akan tetapi air getah tersebut telah terpercik di motor aku dan sebahagian kanan aku telah terkena air yang sangat busuk daripada lori tersebut. Lori tersebut tidaklah begitu laju akan tetapi disebabkan oleh angin air tersebut telah terpercik ke aku. Aku memang tidak berpuas hati kerana hal ini sering berlaku kepada aku lebih-lebih lagi ketika aku di bangku sekolah lagi iaitu ketika aku menuju ke sekolah menengah pada jam 6.30 pagi hampir setiap hari. Lori getah akan beroperasi pada masa itu kerana jalan raya pada waktu itu adalah sangat lengang dan hampir tiada kenderaan yang melalui jalan tersebut seawal jam 6 pagi. Aku sememangnya tidak menjangka akan lori besar tersebut akan melalui jalan yang sama dengan masa yang sama dengan aku pada waktu pagi. Air yang terpercik pada aku petang tadi adalah sangat sedikit kerana baju aku tidak basah akan tetapi bau aroma air getah itu amat harum sehingga anda sudah tidak mahu untuk berbuka puasa. Hahahahaha…

Untuk juadah berbuka aku pada hari ini adalah seperti berikut:

Ayam Masak Merah Bonda


Sebelum itu ayam ini telah digoreng seperti gambar ini….


Sayur Pucuk Ubi Masak Lemak Cili Api… “Lemaknyerr”


Dan jika menu ini tiada, maka nafsu untuk makan agak sedikit kurang. Inilah “Sambal Belacan


Menu “desert” hari ini adalah Buah “Lai”


                Sekian sahaja untuk ruangan pada hari ini semoga kita berjumpa lagi di keesokan harinya dalam DIARI RAMADHAN HAFIZAM AREJEEP JLQ 2013 yang pastinya hanya di bulan Ramadhan ini yang telah masuk tahun yang keempat berturut-turut semenjak 2010 dimana pada 3 tahun sebelum ini hanya menerusi ruangan “status” di Facebook akan tetapi pada tahun ini aku “upgrade” ke dalam blog aku ini. Terima kasih kepada penaja utama aku GOOGLE yang pastinya enjin pencarian terbaik anda.

Salam… PEACE NO WAR !!! …








No comments:

Post a Comment