Fans of Johor Football



Tuesday, July 23, 2013

Diari Ramadhan Hafizam Arejeep JLQ 2013 Hari ke-14

14 Ramadhan 1434H bersamaan 23 July 2013M (Tuesday)

                Hari ini mak aku membuat kerepek pisang dengan menggunakan pisang tanduk yang masih kehijauan iaitu masih muda sebagai ramuan utama dalam pembikinan kerepek pisang. Hal ini bukan bermakna pisang yang lain tidak boleh digunakan untuk membuat kerepek pisang akan tetapi mak aku sudah terbiasa dengan menggunakan pisang tanduk. Sebenarnya aku  tidak mengenali jenis-jenis pisang tetapi bagi pisang tanduk aku sangat mengenalinya kerana selalu dibuat kerepek ketika raya. Antara jenis-jenis pisang yang seringkali aku dengar iaitu pisang tanduk, pisang berangan, pisang nipah, dan pisang awak. Itu sahaja yang aku dengar daripada orang yang menerangkan tentang jenis-jenis pisang dan mungkin ada banyak lagi nama pisang yang aku tidak ketahui. Bercakap mengenai kerepek pisang, itu adalah salah satu kegemaran aku ketika berkunjung ke rumah saudara, rumah kawan-kawan dan rumah jiran-jiran ketika marhaban. Kerepek pisang merupakan salah satu kuih raya yang sering dihidangkan oleh orang Melayu kerana kerepek pisang mudah dibuat dan merupakan kuih tradisional masyarakat dahulu dan sangat diminati oleh orang ramai.

                Mak aku sudah membuat 2 telap yang penuh berisi dengan kerepek pisang. Selepas ini aku rasa mak aku ingin membuat “tempeyek” pula dimana ianya merupakan salah satu kuih raya. Hal ini kerana aku telah melihat mak aku mengambil senarai resepi daripada rakannya untuk membuat kuih tempeyek dan ini bukan bermakna mak aku tidak tahu membuat tempeyek akan tetapi ingin mendapatkan resepi tempeyek yang mempunyai rasa yang berlainan iaitu berasa pedas sedikit berbanding tempeyek yang “original”.


Ini adalah kerepek pisang yang dibuat oleh mak pada tengah hari tadi…


                Ini adalah bentuk yang seringkali mak aku bentuk ketika membuat kerepek pisang dan ada juga yang membuat berbentuk memanjang tidak bulat seperti gambar diatas. Hal ini adalah mengikut kegemaran dan kreativiti pembuat kerepek pisang itu sendiri mengikut bentuk yang diingini oleh selera masing-masing.

                Semasa berbuka pada petang tadi tepat jam 7.24 petang, waktu berbuka aku ditemani oleh mak dan ayah aku. Ini adalah lauk yang kami bertiga berbuka pada petang tadi. Hehehe..


                Antara yang kami makan ketika berbuka tadi adalah telur goreng berada di bawah timun, kupang digoreng masak sayur, ayam masak lemak cili api dan pastinya keladi digoreng sebagai menu tambahan. Hehehe.. Aku sangat menyukai keladi dan keledek yang digoreng tepung kerana rasanya yang sangat sedap.

                Selepas berbuka aku telah berkunjung ke masjid dan aku berasa ada sesuatu yang aku perlu ceritakan dalam diari aku ini. Hampir setiap kali apabila aku berdekatan dengan orang Nepal, Bangladesh atau pun yang sama waktu dengannya, aku terhidu bau yang sangat tidak aku gemari daripada orang tersebut. Bau mereka sangat kuat dan busuk yang boleh mengganggu solat aku jika bersebelahan dengan mereka. Aku adalah orang yang sangat sensitif terhadap bau-bauan kecuali ketika selsema. Tidak kira dimana mereka berada iaitu di masjid, pusat beli belah, pasaraya mahu pun di perhentian bas mereka seperti mempunyai bau yang sama mungkin minyak yang mereka gunakan atau bau keturunan mereka dan hal ini adalah tidak enak untuk didekati oleh aku. Aku bukan mahu mengata mereka di bulan puasa ini tetapi aku memang tidak boleh menahan hidung aku apabila berdekatan dengan mereka. Hal ini menyebabkan solat aku terganggu dan akibat daripada itu aku berpura-pura mengambil air sembahyang dengan keluar daripada masjid ketika solat Tarawih sedang berlangsung dan apabila masuk semula ke masjid aku telah menukar posisi daripada bersebelahan dengan orang tadi. Aku jenis manusia yang “allergic” terhadap bau yang kurang menyenangkan. Mereka telah berkunjung ke masjid di tempat aku bersama-sama orang Tabligh yang aku ceritakan semalam dan mungkin mereka adalah rakan orang Tabligh tersebut barangkali.

                Ketika pulang daripada masjid, aku terlihat satu ciptaan Allah SWT iaitu bulan yang mempunyai cahaya yang sangat terang pada malam ini. Hal ini berlaku kerana bulan akan mengalami satu fenomena mengikut kiraan pertengahan bulan Islam dimana pada tarikh 14 dan 15 iaitu setiap bulan akan mengalami fenomena bulan yang sangat terang pada waktu malam dan berkemungkinan berlakunya bulan mengambang. Dahulu ada lagu tradisional Melayu yang popular di Johor menerusi GHAZAL oleh orang-orang tua yang membuat lagu “Bulan Mengambang Pak Ngah Lah yang Balik” hasil ciptaan Haji Musa bin Yusof atau lebih dikenali dengan panggilan Pak Lomak. Beliau merupakan composer muzik pada era 1923 sehingga 1924 ketika beliau berkhidmat di Mersing. Jika anda semua mahu mengimbau kembali lagu “Pak Ngah Balik” dan tidak mengetahui apa itu Ghazal untuk itu saya syorkan anda untuk berkunjung ke laman “You Tube” bagi mendengar kembali lagu ghazal Pak Ngah Balik. Hehehe.. 


Ini adalah gambar bulan pada malam ini….


                Apabila kita melihat bulan kelihatan amat dekat dengan kita akan tetapi ianya berjuta kilometer di atas sana. Justeru itu hasil gambaran bulan di dalam gambar ini adalah tidak terlalu jelas oleh kamera telefon aku yang diambil selepas pulang daripada masjid. Sebelum terlupa selepas pulang daripada masjid aku sangat ternanti-nanti akan kek yang dibawa oleh kakak aku pulang ke rumah semalam yang tidak habis lagi lalu aku membaham kek tersebut sehingga meninggalkan bekas sahaja.Hehehehe

Inilah kek tersebut…



                Sekian sahaja untuk hari ini semoga berjumpa lagi di keesokan harinya dalam DIARI RAMADHAN HAFIZAM AREJEEP JLQ 2013 yang pastinya penaja utama aku dalam pembikinan blog aku ini adalah GOOGLE enjin pencarian terbaik anda.

Salam… PEACE NO WAR !!! …




No comments:

Post a Comment