Fans of Johor Football



Saturday, July 27, 2013

Diari Ramadhan Hafizam Arejeep JLQ 2013 Hari ke-18

18 Ramadhan 1434H bersamaan 27 July 2013M (Saturday)

“Mentadak Mentadu macam mana (_____) tidur”?

                Adakah anda pernah menyanyikan lagu tersebut pada suatu ketika dahulu? Apabila hari ini aku telah melihat seekor Mentadak Mentadu yang hadir daripada pelusuk mana aku pun tidak mengetahui dan Mentadak Mentadu tersebut telah hinggap di langsir rumahku, aku terfikir ketika zaman aku kecil dahulu bersama kawan-kawan dan adik beradik sendiri menyanyikan lagu Mentadak Mentadu. Aku tidak mengetahui langsung bagaimana lagu tersebut boleh dicipta dan dinyanyikan khas untuk kanak-kanak. Mungkin lagu tersebut bertujuan untuk menjadikan modal untuk membuat lawak atau pun sekadar untuk mengenakan rakan yang lain. Setelah berkumpul beramai-ramai mereka akan menyanyi dan selepas menyanyi Mentadak Mentadu ada membuat gaya yang sangat mencuitkan hati sehingga orang lain terhibur dan bergelak ketawa tetapi kadang kala Mentadak Mentadu itu berdiam sahaja tanpa membuat pergerakan. Ironinya bagaimana kanak-kanak boleh mempercayai permainan tersebut kerana Mentadak Mentadu tidak akan mengintip sesiapa pun ketika mereka tidur. Justeru itu permainan ini telah membuatkan sesiapa sahaja akan terhibur tidak kira peringkat umur. Untuk hasil yang memuaskan aku tidak melepaskan peluang untuk membuat seorang diri ketika di rumah dan hasilnya adalah seperti berikut :


Sebelum aku menyanyi…


Selepas aku menyanyi “Mentadak Mentadu macam mana ( aku ) tidur”?


“Lahai macam ini aku tidur”? Hahahahaha…. “nakal ia, tolong jangan gelak boleh”? hahaha…

                Perkataan “TER” seringkali diungkapkan oleh orang ramai ketika melakukan sesuatu secara spontan namun makna perkataan “TER” di dalam bahasa Melayu adalah perbuatan yang tidak sengaja yang dilakukan oleh manusia. Ianya bukan sahaja bermaksud tidak sengaja namun ianya boleh juga bermaksud keupayaan, keadaan tersedia dan juga memberi makna paling. Untuk pengertian “keupayaan” ialah seperti perktaan tidak “terpikul”. Untuk pengertian keadaan tersedia pula ialah seperti “tersusun” dan bagi pengertian paling pula adalah seperti “terbaharu”, “tertinggi” dan sebagainya. Adakah anda pernah TERMAKAN ketika berpuasa di bulan Ramadhan? Jika anda pernah, itu adalah dinamakan REZEKI daripada Allah SWT. Aku sendiri pernah termakan ketika sedang berpuasa akan tetapi aku hanya meminum air dan memakan coklat sahaja. Hal itu terjadi ketika aku masih alam persekolahan iaitu di sekolah menengah selepas pulang daripada sekolah. Aku ingin mengalami keadaan yang sama pada masa dahulu akan tetapi ianya tidak pernah terjadi selepas aku berumur 18 tahun. Hahahaha…

Sabda Nabi Muhammad SAW :

“Apabila salah seorang kamu lupa bahawa ia berpuasa, lalu ia makan dan minum, maka hendaklah ia menyempurnakan puasanya kerana sesungguhnya ia telah diberi makan dan minum oleh Allah SWT.” ~ (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

                Pada jam 9 malam tadi, adik aku Maisarah telah membuka saluran Astro Ria “if I'm not mistaken” dan sudah semestinya setiap hari Sabtu saluran tersebut akan menayangkan filem hebat dan pada hari ini filem tersebut adalah Filem “KL Gangster” yang diberi arahan oleh pengarah berbakat besar iaitu Syamsul Yusuf. Filem itu telah menjadi tumpuan Negara kerana telah berjaya mendapat hasil kutipan yang sangat memberansangkan iaitu kutipan pecah panggung tertinggi di Malaysia sebanyak kira-kira RM12juta dan telah memecahkan rekod bapanya Datuk Yusuf Haslam iaitu kira-kira RM6juta dalam filem Sembilu 2 iaitu pada ketika itu tiket dijual pada harga sekitar RM5 dan pada masa kini harga tiket dijual sekitar RM10 dan jika dibandingkan antara zaman bapanya dengan Syamsul lebih kurang sama dari segi kutipan filem. Namu bukan hal itu yang aku mahu ceritakan akan tetapi selepas adik aku membuka saluran tersebut, ayah aku sempat meluangkan masa untuk melihat cerita tersebut kerana mempunyai aksi yang cukup lasak dan mendebarkan. Justeru itu, ayah aku telah mengikut cerita tersebut sehinggalah tamat kerana ayah aku menyukai watak aksi bergaduh. Hal ini mungkin kerana ayah aku selalu melihat watak aksi  seperti saluran TV3 yang seringkali ditunggu pada setiap hari isnin iaitu “WWE” aksi bergusti. Selain watak aksi, ayah aku juga meminati filem Hindustan dan aku tidak tahu mengapa hal itu terjadi, mungkin watak aksi seperti bergaduh di dalam cerita tersebut barangkali. Hehehehe…

                Hari ini aku telah pergi ke bazar Ramadhan dan aku telah membeli nasi lemak kerana aku teringin untuk memakan nasi lemak. Hehehehe.. Inilah gambar nasi lemak tersebut. 


                Mak aku telah menyuruh aku untuk memarut buah kelapa sebanyak 2 biji untuk dibuat santan kelapa untuk dimasak “Bubur Kacang Hijau”. Justeru itu aku telah memarut kelapa tersebut dan untuk memerah santan kebiasaannya adalah mak aku sendiri yang melakukannya. Hehehehe…


Gambar diambil ketika bubur hampir habis. Hehehehe..


                Sekian sahaja untuk ruangan diari aku pada hari ini semoga kita berjumpa lagi di keesokan harinya pastinya dalam DIARI RAMADHAN HAFIZAM AREJEEP JLQ 2013 yang telah menjadi penaja utama aku iaitu GOOGLE dan selamat menunaikan ibadah puasa dan bersahur.
Salam.. PEACE NO WAR !!!




No comments:

Post a Comment