Fans of Johor Football



Tuesday, July 30, 2013

Diari Ramadhan Hafizam Arejeep JLQ 2013 Hari ke-20

20 Ramadhan 1434H bersamaan 29 July 2013M (Monday)

                Alhamdulillah hari ini telah masuk hari yang ke 20 Ramadhan umat Islam berpuasa dan secara tidak langsung aku dapat merasakan masa berlalu dengan begitu pantas. Hari demi hari yang aku lalui di dalam bulan Ramadhan ini telah mengajak aku mulai insaf di atas perbuatan aku selama ini lebih-lebih lagi ketika aku menghidap demam pada hari semalam yang telah membataskan pergerakan aku. Ada benarnya orang bercakap ketika sakit kita akan lebih untuk mengingati Allah SWT berbanding jika kita sihat walafiat dan disebabkan itulah jika kita diberi sakit maka kita perlu bersyukur kerana sedang diuji oleh-Nya. Dengan kedatangan 10 malam terakhir ini maka kita digalakkan untuk menambahkan pahala kita dengan beribadat kepada Allah SWT dengan menghidupkannya dan 10 malam terakhir inilah akan datangnya Malam Lailatul Qadar dimana ianya disunatkan untuk semua umat Islam beribadat pada malam itu kerana Allah SWT telah memberi ganjaran yang sangat besar iaitu suatu malam yang lebih baik dari seribu bulan sebagaimana firman Allah :

Sesungguhnya kami telah menurunkan (Al-Quran) pada malam kemuliaan (Lailatul Qadr). Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan (Lailatul Qadr) itu? Malam kemuliaan itu (Lailatul Qadr) lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Rabbnya untuk mengatur segala urusan. Malam itu penuh kesejahteraan sampai terbit fajar”. (Al-Qadr: 1-5)

                Jika kita sentiasa ke masjid apabila tiba waktu untuk solat fardu dan tidak pernah meninggalkan solat fardu ditambah pula dengan amalan-amalan sunat di bulan Ramadhan seperti solat tarawih, mengaji dan sebagainya akan tetapi jika kita sentiasa mengumpat orang, mengata dan menuduh orang tanpa bukti dan bersikap sombong seperti tidak menegur masyarakat lain di bulan Ramadhan ini mungkin kita tidak akan mendapat ganjaran tersebut dan menyebabkan amalan pada 10 malam terakhir tersebut akan menjadi sia-sia. Jadi aku ingin mengajak anda semua sentiasalah berbuat baik dan tidak berprasangka negatif terhadap seseorang individu itu mudah-mudahan kita akan mendapat keredaan dari-Nya. In sha Allah.

                Aku sentiasa mendoakan kesejahteraan ibu dan bapa aku pada setiap hari selepas solat dan jika aku tidak berdoa hal ini bermakna aku telah meninggalkan solat fardu tersebut. Aku tahu ada segelintir masyarakat yang ingin membuatkan keluarga aku ditimpa musibah dan aku berani bercakap sedemikian kerana aku dapat merasakan ada sesuatu yang tidak kena pada keluarga aku ketika ini. Aku dapat merasakan ada masyarakat yang sedang berbincang mengenai tingkah laku dan keperibadian salah seorang anggota keluarga aku yang membuatkan mereka tidak berpuas hati dengan keputusan yang telah diterima. Aku berharap agar orang tersebut dengan kadar segera dan serta merta menghentikan tindakan itu kerana aku tidak sanggup untuk berdepan dengan situasi seperti itu dengan berkumpulnya kamu beramai-ramai pada suatu malam kerana mahu mengetengahkan isu yang berbangkit. Selidiki masalah yang berbangkit dengan menguar-uarkan kepada orang lain yang tidak tahu menahu akan sesuatu masalah akan menyebabkan masalah tersebut semakin membiak dan boleh mempengaruhi orang lain untuk berfikiran negatif dan memandang serong terhadap seseorang masyarakat. Aku sangat tidak berpuas hati akan masalah ini “ kerana nila setitik, rosak susu sebelanga”.


                Menu untuk aku berbuka petang tadi adalah salah satu ikan air tawar iaitu ikan Lais. Sudah lama aku tidak memakan ikan Lais ini dan apabila hari ini menjadi menu untuk berbuka, aku dapat merasakan kerangupan ikan ini setelah digoreng. Bagi sesiapa yang tidak mengenali Ikan Lais itu maka aku akan tunjukkan secara langsung di blog ini. Hahahaha…


                Sekian sahaja untuk ruangan pada hari ini, jika aku ada terkasar bahasa dan terlanjur bicara aku ingin memohon maaf daripada hujung rambut sehinggalah ke hujung jari kaki. Hal ini adalah kerana aku ingin melepaskan perasaan aku sahaja dan aku tidak berniat dan bermaksud untuk lebih daripada itu. Semoga kita berjumpa lagi di keesokan harinya dalam DIARI RAMADHAN HAFIZAM AREJEEP JLQ 2013 dan pastinya penaja utama adalah GOOGLE enjin pencarian terbaik anda.
Salam.. PEACE NO WAR !!!

No comments:

Post a Comment