Fans of Johor Football



Monday, August 5, 2013

Diari Ramadhan Hafizam Arejeep JLQ 2013 Hari ke-26

26 Ramadhan 1434H bersamaan 4 August 2013M (Sunday)

Antara menu pada hari ini adalah seperti berikut:

“Papric Ayam”


“Sambal Hati Ayam”


“Koktail”


                Apabila adik beradik telah berkumpul beramai-ramai maka akan ada sahaja “perunding” mereka atau gelagat mereka tatkala mahu membuat menu berbuka puasa. Menu yang sangat “special” pada hari ini adalah sudah tentunya “papric ayam” kerana ianya jika dijual di warung berharga RM3.50 dalam satu pinggan akan tetapi dengan berbuat sendiri maka akan lebih jimat dan perencahnya akan lebih pekat jika dibandingkan di warung. Rasanya sangat sedap sehingga menjilat jari akan tetapi aku menjilat sudu kerana aku memakai sudu dan garpu. Hehehehe….

                Pastinya dalam menempuh beberapa hari sahaja lagi untuk bulan Syawal menjelang, sudah pastinya ramai yang telah membuat kuih raya seperti Almond London, tat nenas, nestle cornflake, bahulu, tempeyek, kerepek pisang dan pelbagai lagi  jenis kuih raya. Hal itu mungkin telah menjadi acara atau aktiviti zaman berzaman lagi atau lebih tepat daripada zaman dahulu kala lagi akan tetapi ianya hanya berpaksikan orang yang benar- benar rajin untuk membuat kuih raya. Hal ini kerana pada zaman sekarang, kuih raya telah banyak dijual di pasaran dan hampir kesemua penduduk bandar membeli kuih raya berbanding membuat sendiri di rumah. Hal ini kerana faktor rutin harian yang sangat sibuk bekerja sehingga tiada masa untuk melakukan pekerjaan tersebut. Justeru itu kuih raya di pasaran telah menjadi pilihan pengunjung yang memenuhi tempat seperti “uptown”, tempat membeli belah dan di bazar. Ada sesetengah orang memanggil kuih raya yang dibeli tanpa membuatnya sendiri di rumah iaitu “kuih tunjuk”. Hal ini ada benarnya juga kerana setiap kali kita mahu membeli kuih raya kita akan menunjuk kepada kuih raya tersebut supaya penjual dapat mengambilnya dan sebagai isyarat bahawa kita mahu membeli kuih tersebut. Hahaha…

                Bagi kuih di rumah aku, mak aku juga akan membeli “kuih tunjuk” kerana mak tidak sempat untuk membuat kuih raya. Mak hanya sempat untuk membuat kerepek pisang dan tempeyek sahaja. Hampir setiap tahun mak akan membeli kuih raya yang bermacam- macam jenis yang kadang kala apabila dimakan tidak sesedap seperti gambar kuih raya tersebut. Aku pernah terkena ketika beraya dan berkunjung ke rumah saudara iaitu aku telah mencapai satu balang kuih raya yang jika dilihat daripada segi bentuk dan corak kuih raya tersebut, aku mahu memakan kesemuanya akan tetapi selepas merasai sendiri kuih raya tersebut amatlah tidak sesedap seperti yang digambarkan oleh bentuk dan corak kuih tersebut. Aku berasa sangat menyesal akan hal yang tidak dapat dijangka tersebut dan pada ketika itulah tekak aku berasa loya dan mahu memuntahkan semula kuih raya tersebut kerana pada masa itu pula tiada air ketika kami sekeluarga duduk berbual dan berborak kerana anak tuan rumah sedang membuat air di dapur.

Ini adalah kuih raya yang diberi oleh kakak aku yang dibeli di pasaran iaitu “Almond London”


                Di rumah aku pada hari ini begitu banyak lalat yang hadir kerana pada hari ini ayah aku telah membeli ayam untuk dimasak pada hari raya nanti namun setelah di proses ayah aku membawa pulang untuk dibersihkan oleh mak dan kakak aku. Ketika membersihkan ayam tersebut, begitu banyak lalat yang mengerumuni lantai, meja, malah ayam itu sendiri. Kakak dan mak aku berasa kurang selesa akan kejadian itu dan mereka berasa kekok untuk menjalankan aktiviti membersihkan kulit ayam dengan kedatangan lalat yang seperti mengadakan pesta. Namun perkara itu tidak dapat diatasi jika bilangan serangga tersebut semakin banyak yang hadir.

                Menu ketika aku berkunjung ke masjid pada hari ini ialah “Bubur Lambuk” yang dibuat sendiri oleh mereka yang diberikan senarai untuk membawa juadah moreh pada setiap hari di bulan Ramadan. Bubur lambuk itu sangat sedap kerana ianya “FREE” hahahaha namun aku tidak sempat untuk mengambil gambar kerana “syok” makan bubur tersebut.

                Sekian sahaja untuk hari ini semoga kita berjumpa lagi di keesokan harinya dalam DIARI RAMADHAN HAFIZAM AREJEEP JLQ 2013 yang pastinya GOOGLE selaku penaja utama blog aku ini dan ianya merupakan enjin pencarian terbaik anda. Selamat berpuasa aku ucapkan dan selamat menunaikan ibadah di dalam bulan yang mulia ini dimana syaitan telah dirantai. Aku ingin memberi sedikit nasihat iaitu dengan mengawal nafsu anda ianya akan mengelakkan anda daripada membazir di dalam bulan puasa ini In sha Allah.

Salam.. PEACE NO WAR !!!




No comments:

Post a Comment