Fans of Johor Football



Sunday, August 4, 2013

Diari Ramadhan Hafizam Arejeep JLQ 2013 Hari ke-25

25 Ramadhan 1434H bersamaan 3 August 2013M (Saturday)

                Assalammualaikum WBT dan salam sejahtera kepada semua pengunjung blog aku ini, aku ingin mengucapkan selamat berpuasa kepada anda semua dan diharapkan puasa dan amalan kita sentiasa diterima oleh-Nya. Aku ingin memohon maaf kerana terlewat untuk menulis pada hari ke 25 Ramadhan ini dan akan tetapi aku cuba untuk menulis sedikit mengenai aktiviti dan topik pada hari ini. Pernahkah anda semua bekerja di bazar Ramadhan di mana satu-satunya tempat tumpuan utama ketika Ramadan menjelma sepanjang 30 hari iaitu sebulan berpuasa? Jika anda pernah bekerja sebagai jurujual di bazar Ramadan ianya sangat meletihkan badan. Bagi bazar Ramadan di tempat aku, ianya akan dibuka seawal jam 3 petang dan bermula pada masa tersebut akan semakin ramai pengunjung yang hadir ke bazar untuk membeli juadah berbuka puasa sehinggalah masa untuk berbuka pada jam 7.23 minit malam. Aku telah pergi ke bazar Ramadan pada hari ini kerana telah diajak oleh mak aku untuk mencari juadah seperti kuih muih, murtabak, pelbagai jenis air dan lauk pauk untuk dihidangkan apabila masuknya waktu berbuka puasa. Kakak aku Zuraimi telah ditugaskan untuk memasak di rumah sementara mak dan aku ke bazar. Hal ini kerana kakak aku yang berada di Kuala Lumpur dan Melaka ingin pulang ke rumah untuk bersama-sama berbuka puasa bersama suami dan anaknya sebelum timbulnya bulan Syawal. Mereka akan bercuti dan pulang ke rumah semula semasa Hari Raya Aidilfitri nanti.

                Bekerja di bazar Ramadan sungguh meletihkan badan dan menguji ketahanan fizikal dan mental lebih-lebih lagi kita menghadap pelbagai jenis makanan yang hanya boleh dipandang dan dibeli tetapi tidak dapat untuk dimakan pada waktu tersebut. Aku berkata ianya menguji ketahanan fizikal adalah kerana kita berniaga tidak boleh duduk sentiasa kerana jika sedemikian, pelanggan akan lari dan tidak akan singgah ke gerai kita, justeru itu kita perlu “promote” makanan yang dijual dan mulut kita perlu sentiasa ramah walaupun kita tidak larat untuk berkata sentiasa akibat cuaca yang sangat panas dan haus iaitu dahaga yang boleh menyebabkan tekak kita terasa kering lalu meletihkan badan. Daripada sudut mental pula kita perlu berdepan dengan situasi bunyi yang sangat bising dengan kenderaan dan bunyi manusia serta gumpalan asap jika peniaga lain membakar sate atau ayam percik sehingga baju kita berbau asap. Aku pernah beberapa kali melalui gerai di bazar dimana masakan yang menggunakan bara api untuk dimasak seperti otak-otak, ayam percik, ikan bakar dan sebagainya telah mengeluarkan asap yang banyak yang boleh menyebabkan mata kita pedih dan baju berbau asap. Itu adalah aku sebagai pelanggan dan pengunjung bazar akan tetapi peniaga lain yang setiap hari berniaga di situ akan sentiasa pulang ke rumah dengan berbau asap. Hehehehe.. Aku tidak sanggup untuk bekerja di bazar Ramadan jika aku ditawarkan bekerja seperti itu biarpun dengan gaji yang tinggi dalam satu hari akan tetapi bekerja di bazar Ramadan tidaklah mempunyai gaji yang terlalu tinggi tetapi gaji diukur daripada makanan yang dijual dalam sehari kepada pengunjung bazar.

                Aku ada terbaca di laman twitter, lelaki yang pergi ke bazar Ramadan mempunyai 3 tujuan iaitu:

·         Mencari makanan untuk berbuka puasa
·         Berjumpa rakan-rakan
·         Mencari pasangan wanita (usha awek)

                “Retweet” daripada orang ramai adalah sangat tinggi dan ianya adalah betul barangkali. Hal ini mungkin akan berlaku kepada semua remaja lelaki yang pastinya mahukan kebebasan untuk berkawan dan berhubung antara satu sama yang lain. Hal ini aku tidak perlu untuk dibahas disebabkan ianya adalah betul sama sekali. Hahahaha….

                Malam ini aku telah dihidangkan oleh orang yang membawa moreh di masjid iaitu ayam goreng KFC. Apabila orang sudah membawa juadah ke masjid, kita perlu memakan makanan tersebut kerana kadang kala orang yang membawa moreh akan berasa kecewa apabila kita dan kariah masjid yang lain tidak memakan juadah yang dibawa oleh mereka dan hal ini memungkinkan orang yang membawanya akan berkecil hati atau tersinggung lalu mereka enggan untuk membawa juadah tersebut pada tahun hadapan. Justeru itu aku memakan sedikit walaupun sudah kekenyangan selepas berbuka tadi.


Ini adalah gambar yang sempat aku ambil.



Kek “Cheese” ini pula disajikan selepas berbuka yang dibeli oleh kakak aku


                Sekian sahaja untuk hari ini semoga kita berjumpa lagi pada hari esok dalam DIARI RAMADHAN HAFIZAM AREJEEP JLQ 2013 pastinya GOOGLE selaku penaja utama dalam pembikinan blog aku ini dan aku ingin mengucapkan selamat berpuasa dan kita jumpa lagi.

Salam… PEACE NO WAR !!! 



No comments:

Post a Comment