Fans of Johor Football



Wednesday, August 7, 2013

Diari Ramadhan Hafizam Arejeep JLQ 2013 Hari ke-28


28 Ramadhan 1434H bersamaan 6 August 2013M (Tuesday)

                Alhamdulillah pada hari ini telah memasuki hari yang ke 28 Ramadan dan bermakna sudah 28 hari kita semua berpuasa iaitu hampir sebulan. Jika mengikut kiraan dalam Islam, malam ini merupakan malam yang ke 29 Ramadan dan merupakan malam terakhir umat Islam mengerjakan ibadat solat sunat tarawih. Aku merasakan masa bergerak begitu pantas sehinggakan tidak sedar ianya berlalu dan pergi pada setiap tahun. Jika pada malam esok anak bulan telah kelihatan maka dengan ini bermakna pada malam esok akan bermulanya orang ramai mengalunkan Takbir Raya beramai-ramai di masjid dan surau di seluruh negara dan untuk itu satu pengumuman penting tarikh hari raya puasa akan diumumkan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja di kaca televisyen dan radio. Pada tahun sebelum ini tokoh seperti Y.M. Engku Tan Sri Dato Sri Ibrahim bin Engku Ngah telah memegang jawatan tersebut iaitu selama 22 tahun sejak tahun 1989 dan berakhir tahun 2001 namun jawatan tersebut telah digantikan oleh Y.Bhg. Datuk Syed Danial bin Syed Ahmad pada tahun itu. Jika anda semua tidak mengenali Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja yang baru maka aku mengesyorkan anda mencarinya di GOOGLE.

Ini adalah pengumuman tarikh 1 Ramadhan 1434H pada tahun 2013M


            Pada hari ini bermulalah aktiviti untuk mengemas rumah bersama adik beradik aku yang lain. Mereka membuat kerja-kerja di dalam rumah dan bagi aku pula ditugaskan untuk menyapu sampah di luar rumah namun pada hari ini aku tidak sempat menghabiskan kerja tersebut kerana cuaca terlalu panas dan berbahang. Seawal jam 8 pagi aku sudah berada di luar rumah untuk membersihkan halaman rumah yang dipenuhi rumput yang telah dipotong menggunakan mesin rumput pada hari semalam namun setelah jarum jam menunjukkan angka 10, cuaca terlalu panas dan aku telah berlari masuk ke rumah kerana sudah tidak tahan setelah berada di bawah pancaran matahari yang sungguh terik. Pada waktu itu, aku tidak berasa dahaga kerana pada waktu sahur aku telah meminum air kosong dalam kuantiti yang banyak dan jika bukan kerana cuaca yang sungguh terik sudah lama aku meneruskan kerja-kerja menyapu sampah sehingga siap sepenuhnya. Aku dapat merasakan di akhir Ramadan ini cuaca begitu panas kerana hujan sudah lama tidak turun dan untuk itu aku tidak mahu mengambil risiko jika bekerja di bawah cuaca yang terik kerana ditakuti akan terkena demam dan pitam.

Antara menu yang disajikan ketika berbuka puasa adalah seperti berikut:


Sambal Udang Bonda + petai


Jantung pisang + kuah asam



Ikan Caru


Tauhu Goreng


Daging masak kuah Lemak Cili Padi


Pencuci Mulut


                Alhamdulillah apabila berbuka beramai-ramai pastinya kelainan tercipta dan daripada tidak berselera maka akan sangat berselera ketika menikmati juadah. Hal ini mungkin akan tidak dapat dirasai oleh sesetengah insan namun bagi aku ianya sebagai satu kenikmatan untuk berbuka puasa apabila orang yang kita sayangi dan darah daging kita sendiri berkumpul beramai-ramai pastinya membuatkan aku bersyukur kepada Ilahi di atas kurniaan yang diberikan semoga ianya akan sentiasa begitu. Amin.

                Sekian sahaja untuk ruangan pada hari ini semoga kita berjumpa lagi di keesokan harinya dalam DIARI RAMADHAN HAFIZAM AREJEEP JLQ 2013 pastinya GOOGLE selaku penaja utama iaitu enjin pencarian terbaik anda. Pada hari esok semakin ramai saudara mara aku akan pulang kerumah disebabkan adik beradik di sebelah mak aku ingin berkumpul di rumah aku untuk membuat kenduri arwah dan hari raya. Selamat berpuasa dan selamat bersahur !

Salam.. PEACE NO WAR !!!...





No comments:

Post a Comment