Fans of Johor Football



Thursday, August 1, 2013

Diari Ramadhan Hafizam Arejeep JLQ 2013 Hari ke-23

23 Ramadhan 1434H bersamaan 1 August 2013M (Thursday)

                Pernahkah anda terdengar bunyi suara burung hantu atau “Manuk Guwek” pada waktu malam? Jika pernah anda adalah insan yang sangat bertuah kerana dapat mendengar bagaimana lunak dan merdunya suara burung hantu. Ramai di luar sana yang tidak dapat mendengar malah tidak pernah mendengar bunyi burung hantu langsung pada waktu malam. Namun pada zaman yang serba moden ini kita dapat melihat burung hantu di zoo akan tetapi tidak dapat mendengar suara burung hantu itu di zoo kerana zoo hanya dibuka pada waktu siang dan burung hantu hanya berbunyi ketika waktu malam kerana burung hantu tidak secergas manusia yang mana pada waktu siang mereka tidur dan pada sebelah malamnya masa untuk mereka keluar mencari makanan dan kadang kala mengawan. Bagi aku, mendengar bunyi burung hantu pada waktu malam adalah perkara biasa dan kadang kala sangat kerap kerana aku selalu tidur lewat. Kata orang tua-tua dahulu, apabila kita mendengar ada bunyi burung hantu di tengah-tengah malam menandakan ada orang yang mahu meninggal dunia iaitu jiran yang terdekat dengan kita dalam suatu kawasan penempatan. Perkara ini pada awalnya aku sangat percaya dan hampir terbawa-bawa di dalam mimpi sehinggakan bunyi burung hantu pada waktu malam sangat menakutkan aku apabila aku seorang sahaja yang tidak tidur ketika itu.

                Pada malam semalam iaitu semasa aku mengarang diari ramadan pada awal pagi kira-kira jam 1 pagi sehingga 2 pagi aku terdengar bunyi burung hantu yang sangat sayup seperti bunyian alatan muzik biola yang kadang kala timbul dan kadang kala tenggelam. Pada waktu itu ayah dan mak aku sudah dibuai mimpi sementara aku semakin gigih untuk menyiapkan diari sehinggalah aku berasa terkejut apabila mendengar suara seperti memanggil-manggil dengan alunan yang sangat sayup. Seperti yang aku telah berkata seperti di atas bahawa orang tua-tua dahulu menyifatkan apabila bunyi burung hantu kedengaran maka ada orang yang akan meninggal dunia akan tetapi aku tidak akan mempercayai sesuatu kepercayaan kerana ditakuti menjadi khurafat iaitu mempercayai perkara yang mitos dan tahyul. Hal ini kerana ajal dan maut adalah ketentuan Allah SWT dan hal ini tiada kaitan antara bunyi burung hantu pada waktu malam. Manusia diciptakan oleh Allah SWT dengan perasaan takut, cemas dan panik maka hal itu telah berlaku kepada aku apabila berseorangan ditambah pula dengan bunyian burung hantu yang agak lama kira-kira 20 minit pada tengah malam dan walaupun sudah menjadi kebiasaan, namun ianya tetap menakutkan aku.


                Aku rasa tiada seorang pun yang dapat merakamkan bunyi burung hantu secara langsung pada waktu malam dan menunjukkan burung hantu sedang berbunyi. Hal ini kerana burung hantu sangat aktif pada waktu malam dan jika ada manusia yang cuba mendekatinya, burung hantu tersebut akan lari bertempiaran dan anda hanya sempat merakamkan paras rupa burung hantu tersebut tanpa dapat merakam suara ketika burung hantu berbunyi. Apabila kita tinggal di bandar untuk mendengar unggas berbunyi sekali pun amat susah inikan pula bunyi burung hantu. Burung hantu akan berada berhampiran rumah anda sekiranya Rantaian Makanan lengkap di sesuatu kawasan itu dan sebagai contoh di dalam gambar ini.


                Alhamdulillah hari ini telah masuk hari yang ke 23 Ramadhan dan hanya tinggal 7 hari sahaja yang tinggal untuk umat Islam beribadat di dalam bulan Ramadan ini dan hampir seminggu sahaja lagi untuk menyambut ketibaan Syawal. “Awak ingat tak hari ini hari apa”? “Hari ini hari sabtu, jawapannya adalah kita dah cukup seminggu yeayyyyy”. “Dah seminggu dah kita bersama kan”, “so, saya harap kita dapat bersama-sama sampai selama-lama-lama-lama-lamanya, awak dengar tak”? “eh kenapa aku ini? Buang tabiat ke”? Hahahaha.. Ingat 7 hari, ingat “7 Hari couple” yang hangat di laman “You Tube”. Hehehe..

Menu pada hari ini adalah seperti berikut:

Sambal Terung (pedas kaw-kaw)


                Selain itu lauk pada hari ini adalah ayam masak asam. Aku sudah pernah menyiarkan sebelum ini iaitu gambar ayam masak asam yang telah menjadi makanan kegemaran aku hasil masakan emak aku. Hehehe.. Pada sebelah malamnya aku telah dapat memakan pelbagai jenis buah di masjid iaitu seperti berikut:

Buah Mata Kucing


Buah Rambutan


Buah Dokong


Aku amat sukakan buah tersebut kerana rasanya yang sangat manis dan lembut. Terima kasih semua. Huhuhu….

                Sekian sahaja untuk ruangan aku pada hari ini semoga kita berjumpa lagi di keesokan harinya dalam DIARI RAMADHAN HAFIZAM AREJEEP JLQ 2013 yang pastinya GOOGLE adalah penaja utama selaku enjin pencarian terbaik anda dan untuk pembikinan diari kali ini. Selamat berpuasa dan selamat menunaikan solat tarawih yang hanya ada di bulan Ramadhan. Selamat Bersahur !

Salam…PEACE NO WAR !!!





No comments:

Post a Comment