Fans of Johor Football



Saturday, August 3, 2013

Diari Ramadhan Hafizam Arejeep JLQ 2013 Hari ke-24

24 Ramadhan 1434H bersamaan 2 August 2013M (Friday)

                Alhamdulillah pada hari ini aku telah mendapat duit raya daripada Yang Berhormat (YB) di tempat aku kerana aku telah menolong Jabatan Kebajikan Masyarakat di tempat aku untuk pengagihan duit raya dan bantuan kebajikan untuk warga emas, ibu tunggal, Orang Kurang Upaya (OKU) dan fakir miskin. Pada mulanya aku telah diajak oleh “member” di tempat aku untuk menghadiri satu majlis berkenaan yang telah diberitahu oleh “member” iaitu pada sebelah malamnya selepas solat tarawih namun aku tidak berjanji sama ada aku mahu turut serta atau sebaliknya pada awal pagi esok. Hal ini kerana aku amat sukar untuk terjaga di awal pagi iaitu seawal jam 9 pagi sudah berkumpul di Dewan Serbaguna dan majlis akan bermula pada jam 9.30 pagi. Alhamdulillah dengan niat yang baik di bulan yang baik aku tersedar apabila “member” aku telah datang ke rumah aku pada pukul 8.45 pagi dan telah mengejutkan aku setelah mereka gagal dalam menghubungi telefon bimbit aku. Setelah bersiap, aku bergegas ke dewan serbaguna yang berhampiran dengan tempat aku dimana program tersebut berlangsung. Selama 1 jam kami menunggu ketibaan YB iaitu Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) di tempat aku dan akhirnya YB sampai pada jam 10.30 pagi. Jika pada waktu tersebut bekas Perdana Menteri iaitu Tun Dr. Mahathir yang hadir, beliau akan tiba tepat pada masanya dan akan tiba sebelum masanya untuk berucap kerana Tun adalah seorang yang “punctual” tetapi sebaliknya bagi YB di tempat aku. Tolong jangan bersikap begini lagi wahai YB kerana aku amat kasihan akan warga emas kerana mereka telah hadir di awal pagi dan mungkin mereka akan berasa penat kerana bulan puasa. Sekadar renungan kepada mereka yang bergelar pemimpin. Huhuhu…


                Setelah majlis tamat, kami semua ditugaskan untuk mengemaskan dewan tersebut dan kami telah mengemaskan secara beramai-ramai dan hanya beberapa barang peralatan sahaja aku sempat menolong untuk diangkat dan dikemaskan seperti kerusi, meja, alas meja, “rostrum”, dan wayar penyambung. Hal ini kerana pemuda begitu ramai dan hasilnya kerja selesai dengan cepat. Aku tidak menyangka akan mendapat duit raya daripada YB iaitu sebanyak RM50 setiap seorang yang menolong dalam pengagihan barang-barang. “Member” aku ada memberitahu aku bahawa jika aku tidur pada pagi tadi dan tidak hadir ke majlis tersebut berkemungkinan aku tidak akan mendapat duit raya daripada YB. Syukur Alhamdulillah rezeki aku dan pemuda yang lain di pagi hari kerana mendapat sesuatu imbuhan daripada YB. YB ini telah memegang jawatan sebagai ADUN bagi penggal yang pertama dan beliau merupakan seorang “exco” yang memegang portfolio dalam kerajaan Negeri Johor. Untuk barang-barang yang diagihkan oleh YB kepada penerima bantuan adalah seperti di dalam gambar ini seperti minyak masak, air minuman pekat, ketupat segera dan lain-lain lagi selain daripada bantuan duit raya.


Ini adalah contoh gambar di penjuru kiri pentas namun ada banyak lagi di sebelah kanan pentas

                Hari ini aku telah memakan juadah untuk berbuka puasa yang diberikan oleh mak sedara aku iaitu Mak Ngah aku yang merupakan kakak bagi ayah aku yang tinggal berhampiran dengan rumah. Menu apakah agaknya yang diberikan oleh mak ngah aku? Adakah anda semua tahu? Jika anda mahu tahu, tolong ketuk ketampi dulu. Hahaha… Menunya adalah Nasi Lemak yang dibuat sendiri oleh mak ngah aku. Sebelum ini mak ngah telah membawa moreh di masjid iaitu nasi lemak yang dibungkus didalam bekas polimer dan apabila aku merasa nasi lemak yang dibuat oleh mak sedara aku itu, aku dapat rasakan nasi lemak beliau sangat sedap dan aku mahu saja mengambil sebungkus lagi akan tetapi ianya tidak mencukupi. Justeru itulah aku menyuruh anak mak ngah iaitu Khatijah atau “Cik Katty” untuk menyuruh emaknya membuat nasi lemak disebabkan Cik Katty juga tidak dapat untuk merasa selepas mak ngah membungkus kerana apabila membungkus ianya hanya cukup untuk kariah masjid sahaja. Justeru itu Cik Katty telah memberitahu aku bahawa beliau ingin menyuruh emaknya membuat sekali lagi untuknya dan apabila aku tahu akan hal itu, aku terus memaklumkan bahawa aku juga mahukannya kerana sedap. Hehehe.. Secara tidak semena-mena pada petang tadi Nasi Lemak sampai ke rumah aku yang dihantar oleh Cik Katty. Aku sangat gembira dan ketika berbuka aku memakan seperti orang yang sedang kelaparan. Hehehe.. Inilah Nasi Lemak yang dihantar oleh Cik Katty pada petang tadi. Alhamdulillah “rezeki dari Allah” bak kata penjual BIOAURA hahaha…


Nyum nyum nyum jemput makan Hehehehe….

                Pada hari ini kakak aku yang sedang menuntut di Institut Pendidikan Guru di Johor Bahru telah pulang ke rumah untuk 3 minggu dan telah berbuka bersama-sama pada petang tadi. Hal ini adalah cuti seminggu sebelum raya dan ditambah dengan 2 minggu selepas raya iaitu sama seperti pelajar sekolah cuti.

                Sekian sahaja untuk ruangan diari Ramadan pada hari ini semoga kita berjumpa lagi di keesokan harinya dalam DIARI RAMADHAN HAFIZAM AREJEEP JLQ 2013 yang pastinya GOOGLE selaku penaja utama aku dalam pembikinan blog ini. Selamat berpuasa dan selamat menunaikan ibadah pada 10 Ramadhan terakhir ini semoga kita semua dapat menhidupkan malam 7 likur ini. Kita jumpa lagi.

Salam… PEACE NO WAR !!!


No comments:

Post a Comment